آب ژاول

آب ژاول را از دمیدن گاز کلر درمحلول سدیم هیدروکسید تهیه می کنند. از جمله تستهایی که روی آب ژاول (هیپوکلریت سدیم) انجام می‌شود تعیین مقدار کلر آزاد و تعیین مقدار NaOH است. آب ژاول محلولی ناپایدار است ودر اثر حرارت و نور به تدریج خاصیت خود را از دست می‌دهد. رايج‌ترين ماده اي که از آن ، به عنوان سفيد کننده استفاده می گردد، آب ژاول است. ماده اصلي و موثر در آب ژاول ، هيپوکلريت سديم (NaOCl) است. هيپوکلريت سديم ،ترکيبي یسار بسیار قوي است که درصد خيلي کمي از آن (5 درصد) را در آب حل مي‌کنند و با نام‌هاي متفاوت و به عنوان سفيد کننده به بازار عرضه مي‌کنند. فرمول آی ژاول به صورت NaOCl ----> NaCl + O2 می باشد. بنابراين سفيد کننده‌ها و آب ژاول ، همان محلول 7 درصد هيپوکلريت سديم هستند.

مزيت آب ژاول (اکسید کلرید سدیم) اين است که خاصيت ضدعفوني کننده نيز دارد، زيرا يک سفيدکننده کلردار است. افزودنمقدار کمي پربورات به آب ژاول ، قدرت سفيدکنندگي آن را افزايش مي‌دهد. البته بايد توجه داشت که (آنتی فرمین) محلول هيپوکلريت سديم ، ناپايدار است و در مجاورت نور و گرما ، يون -OCl تجزيه شده، اکسيژن آزاد مي‌کند و در نتيجه از شدت عمل آن کاسته مي‌شود. لذا بايد آن را در ظروف مات و نيز آنتی فرمین دور از گرما نگهداري کرد. همچنين بهتر است محلول‌هاي تازه استفاده شود، زيرا بهر حال در اثر ماندن بسادگي تجزيه مي‌شود. 

فرمول شیمیایی مایع سفید کننده یا همان آب ژاول که برای سفید کردن پارچه و شستشوی دیواره های حمام، توالت و بکار میرود، NaOH+NaCl+H2O  است و از ترکیب کردن گاز کلر با سود سوزآور در غلظت های 5 الی 10 درصد کلر فعال به بازار عرضه می گردد.

منبع: لینک منبع


وبلاگ شرکت پترو کیمیای آکام ژاول ,درصد ,کننده ,سدیم ,فرمین ,آنتی ,آنتی فرمین ,هيپوکلريت سديم ,کلرید سدیم ,عنوان سفيد ,اکسید کلرید منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فایل های پاورپوینت اتحاد همه ی تی امی ها تخفیف آموزشگاه دانلود سرا مرکز تخصصی خدماتی و آموزشی پیک شفا دانلود آموزش سئو مقدماتی