ممکن است برای شما هم این مشکل به وجود آمده باشد که در حین کار با سیستم خود بدون هیچ اخطار قبلی با صفحه ارور آبی رنگ مواجه شوید و سیستم هنگ کند ، به  این مشکل که اکثر افراد با آن مواجه می شوند کرش کردن  ویندوز و یا فریز شدن آن می گویند .  کرش کردن ویندوز علت های مختلفی می تواند داشته باشد  که در این مقاله به طور کامل برای شما توضیح داده خواهد شد  .با مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ  برای آشنایی با عوامل کرش کردن ویندوز و راه های رفع آن همراه باشید .

در حالت کلی کرش کردن ویندوز دوعلت سخت افزاری و نرم افزاری دارد .علت های سخت افزاری می تواند به گرم شدن بیش از حد رم و سایر قطعات سیستم ،  بد سکتوری در هارد ، تنظیمات بایوس اشاره کرد و علت های نرم افزاری می تواند عواملی از جمله حذف نادرست برنامه ها، نصب بیش از حد بسیاری از اپلیکیشن ها ، درایورهای نادرست ، ویروس ها و . باشد . بهترین راه برای فهمیدن علت کرش کردن ویندوز شما و نمایش صفحه آبی مرگ توجه به آخرین اقداماتی است که قبل از بروز این مشکل انجام داده اید به طور مثال از خودتان بپرسید آیا قبل از نمایش صفحه آبی مرگ برنامه و یا اپلیکیشن جدیدی نصب کرده اید ؟ آیا درایور های ویندوز خود را به روزرسانی کرده اید و یا ارتقا داده اید ؟آیا در تنظیمات سیستم خود تغییری ایجاد کرده اید ؟ آیا به مدت طولانی در محیط گرم با سیستم خود کار کرده اید و لپ تاپ شما داغ کرده است ؟ هر یک از این عوامل می تواند منجر به کرش کردن ویندوز و نمایش صفحه آبی مرگ شود که در ادامه راه های رفع آن را به شما آموزش می دهیم . یکی از عوامل عمده کرش کردن پی در پی ویندوز می تواند درست کار نکردن رم باشد .مشکل کرش کردن ویندوز اگر در ماه یا سال  به ندرت اتفاق بیفتد جای نگرانی ندارد و با ریست کردن سیستم می توان مشکل را حل کرد اما اگر به طور مداوم با آن برخورد می کنید باید حتما آن را جدی بگیرید و به دنبال راهی برای رفع آن باشید .

 

 

آنالیز  کد صفحه آبی سیستم

اولین روش برای پیدا کردن علت کرش کردن ویندوز این است که به پیغامی که در صفحه آبی باز شده نشان داده می شود توجه کنید . پیغامی که هنگام کرش کردن ویندوز نشان داده می شود اصولا دارای یک کد Stop و یک کد QR  است . با سرچ کردن کد Stop نشان داده شده  در اینترنت می توانید علت آن را متوجه شوید . سایت مایکروسافت نیز برای شایع ترین این ارورها راهکارهایی دارد که با مراجعه به آن می توانید مشکل را حل کنید .  علاوه بر کد Stop  اسکن کردن کد QR  توسط موبایل نیز شما را مستقیم به صفحه حل مشکل هدایت می کند . برای مشاهده توضیحات کامل کد های stop  و راهنمایی بیشتر می توانید برنامه رایگان BlueScreenView که توسط NirSoft طراحی شده است  را بر روی سیستم خود نصب کنید .

استفاده از قابلیت Reliability Monitor ویندوز

دومین راه  برای فهمیدن علت کرش کردن سیستم استفاده از قابلیت Reliability Monitor ویندوز است . این قابلیت در ویندوزهای بعد از ویستا  وجود دارد و با استفاده از آن به راحتی می توان علت توقف‌های ناگهانی سیستم ، اپلیکشین‌ها و نمایش صفحه آبی مرگ را فهمید . برای استفاده از این قابلیت کافی است در منوی استارت خود عبارت reliability را سرچ کنید و بر روی گزینه View reliability history کلیک کنید . با انتخاب این گزینه مانند صفحه زیر لیست مشکلات در قالب جدول و به صورت دایره حاوی ضربدر قرمز رنگ نشان داده می شود . با توجه به تاریخی که مشکل رفرش کردن ویندوز و صفحه آبی در سیستم شما به وجود آمده است می توانید مانند عکس زیر در تاریخ مربوطه نشان داده شده در پایین جدول به دنبال آن بگردید .

 

 

برای دیدن توضیحات بیشتر و رفع هر یک از این مشکلات کافی است دوبار بر روی دایره هشدار قرمز رنگ کلیک کنید تا توضیح مشکل به طور کامل مانند عکس زیر نشان داده شود .  برای بررسی و رفع هر کدام بر روی check for solution در ستون Action کلیک کنید تا این ابزار راهکارهایی را برای حل مشکل به شما پیشنهاد کند .

 

چگونه علت کرش کردن یا فریز شدن ویندوز را تشخیص دهیم؟

 

جداکردن سخت افزار های جانبی در هنگام بروز مشکل کرش کردن ویندوز

یکی از عوامل دیگری که می تواند منجر به کرش کردن ویندوز شود ناهماهنگ بودن یکی از سخت افزارهای جانبی است . با توجه به توضیحات داده شده برای اطمینان از ناهماهنگ نبودن سخت افزار های جانبی می توانید سخت افزار های جانبی غیر ضروری مانند فلش ، کابل چاپگر ،  مموری کارت ، ماوس ، کابل های غیر ضروری را جدا کرده و مجددا سیستم را راه اندازی کنید .

اسکن کردن ویندوز برای رفع مشکل صفحه آبی

یکی از علت های  دیگر کرش کردن مداوم  ویندوز ویروسی شدن بیش از حد آن می تواند باشد بنابراین راه دیگری که برای رفع این مشکل می توانید امتحان کنید نصب آنتی ویروس قوی و اسکن کردن ویندوز است  زیرا ویروس ها با اختلال در کار سیستم عامل موجب بروز مشکل می شوند . با نصب آنتی ویروس ، ویندوز شما اسکن می شود و تمامی ویروس ها شناسایی و حذف می شوند . در کنار توضیحات بالا این نکته را در نظر داشته باشید که اگر مشکل رفرش کردن ویندوز به گونه ای است که مدام سیستم شما ریستارت می شود و شما قادر به تغییر تنظیمات ویندوز و انجام کارهای بالا نیستید ناچارید از طریق حالت  safe mode ، سیستم خود را بوت و راه اندازی کنید . برای آشنایی بیشتر با طریقه وارد شدن به حالت safe mode  در ویندوز 10 به صفحه دسترسی به safe mode در صورت بالا نیامدن سیستم در ویندوز 10 مراجعه کنید .

ریست کردن ویندوز

اگر با انجام کارهای بالا قادر به رفع مشکل نشده اید می توانید در ویندوز 10 سیستم خود را ریست کرده تا تنظیمات ویندوز به حالت اولیه برگردد . برای این کار باید مسیر زیر را طی کنید :

1) به قسمت Update & security بروید .

2)  وارد تب Recovery شوید و در قسمت Reset this PC  بر روی گزینه Get started کلیک کنید . اگر پشتیبانی از فایل های خود ندارید با فعال کردن گزینه Keep my files می توانید از حذف فایل های  خود خودداری کنید .

بسته به سیستم و تنظیمات آن این فرایند می تواند مدت زمانی طولانی بین چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد بنابراین صبر کنید و منتظر نتیجه باشید . همین طور که در توضیحات اولیه گفته شد یکی از عوامل عمده رفرش کردن ویندوز  مشکلات سخت افزاری است که اگر با انجام هریک از  روش های بالا  حل نشد ناچارید آن را به یک مرکز تعمیرات تخصصی بسپارید . مجموعه دوراندیش از برترین های تعمیرات تخصصی لپ تاپ قادر به رفع انواع مشکلات کامپیوتری از جمه این مشکل می باشد .

 منبع : دوراندیش


technologyinfo ویندوز ,سیستم ,مشکل ,صفحه ,داده ,تواند ,کردن ویندوز ,نشان داده ,نمایش صفحه ,کلیک کنید ,رفرش کردن منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان genesis8e8to posto بهترین سایت ❤ کلاس مـــهــربـانـی از کاشان ❤ یوزر و پسورد نود 32| آپدیت نود 32 سیب موزیک رزینت اخبار سلامت ایران